Afdrukken

Toegankelijkheid

Tip: Meer informatie (enkel Vlaanderen - De Lijn en NMBS) vind je ook op de website www.meermobiel.be.

blue assistBlueAssist is een hulpmiddel dat een houvast biedt aan mensen die geen eenvoudige hulpvraag kunnen of durven stellen.Met BlueAssist vragen mensen, die het moeilijk hebben om informatie te be­grij­­pen of zelf begrepen te worden, hulp aan een medeburger via een kaartje of smartphone. Dat kan ook helpen bij het gebruik van het openbaar vervoer! Meer info: www.blueassist.eu.

NMBS Logo NMBS

Assistentie NMBSReizigers met beperkte mobiliteit kunnen bij de NMBS gratis assistentie aanvragen. In 131 stations is er elke dag assistentie mogelijk van de eerste tot de laatste trein. In andere stations is er soms assistentie mogelijk. Vraag je assistentie minstens 24u op voorhand aan via MyNMBS of telefonisch via 02 528 28 28 (alle dagen bereikbaar van 7u tot 21u30). Op de dag zelf meld je je 20 minuten voor het vertrek op de afgesproken plaats.

Nieuw: Vanaf 4 september kan je in 41 grotere stations tot drie uur op voorhand assistentie reserveren - op voorwaarde dat het gaat om een reis zonder overstap. Meer info vind je hier.

Hoeveel betaal je voor een ticket?

De Lijn Logo De Lijn

Toegankelijkheid bij De LijnRolstoelgebruikers kunnen een toegankelijke bus- of tramrit verzekeren door minstens 24u op voorhand te reserveren via de belbuscentrale. Klik hier voor de contactgegevens en openingsuren.

De telefonist zal nakijken of de bus die je wil nemen toegankelijk is, of de halte waar je wil op- en afstappen toegankelijk is, en of de voorziene plaats voor een rolstoelgebruiker nog vrij is.

Vergeet ook je terugreis niet te reserveren! Indien mogelijk, reis buiten de spitsuren. Als je een kaart voor begeleider hebt, reist deze gratis met je mee. Klik hier voor meer informatie.

TreinTramBus is en de regio Gent gestart met een project van OV-buddy's waarbij vrijwilligers mensen met een beperking gratis assisteren op de bus of tram. Geïnteresseerd? Kijk of je ook in aanmerking komt op buddywerking.treintrambus.be

MIVBLogo MIVB

Accessibus MIVBDe meeste bussen van de MIVB hebben een verlaagde vloer en sommige hebben ook een uitklapbaar hellend vlak. Ook de nieuwe trams zijn voortaan lagevloertrams.

Sommige buslijnen (12, 21, 48, 71 en 84) hebben al een aantal haltes waar je als rolstoelgebruiker kan op- en afstappen (met of zonder hulp). Klik hier voor een overzicht van de toegankelijke lijnen en haltes.

Minibus voor rolstoelgebruikers

De MIVB heeft een taxibusdienst van deur tot deur, speciaal voor personen met een handicap. Een rit kost 1,70€ en moet op voorhand betaald worden per overschrijving (minstens 10 ritten). TaxiBus wordt verzekerd van maandag tot en met zaterdag van 5u tot 1u. Klik hier voor meer informatie.

Assistentie in de metro

Alle metrostations beschikken over plannen in Braille en tactiele tegels. De MIVB biedt ook gratis assistentie aan in de metro, maandag tot zondag tussen 7u en 20u45. Je kan assistentie aanvragen via telefoon (070 23 20 00) of mail. Je kan ook de telefoon gebruiken in het metrostation, nabij het loket. Iemand komt je dan zo snel mogelijk helpen. Probeer indien mogelijk te reizen buiten de spitsuren. Er mag slechts één persoon met een rolstoel mee per metrostel.

Begeleider reist gratis mee

Beschik je al over een geldige NMBS-begeleiderskaart? Ga hiermee naar één van de MIVB-BOOTIKs en vraag een gratis vrijkaart waarmee je begeleider op het MIVB-net gratis meereist. Klik hier voor meer informatie.

TEC Logo TEC

Bus PMR TECDe TEC biedt voor personen met beperkte mobiliteit een dienstverlening op maat aan. Reserveer telefonisch je rit en een aangepast minibusje komt je ophalen. De TEC werkt hiervoor samen met gespecialiseerde organisaties. Voor deze deur-aan-deurverplaatsing betaal je het tarief van een gewoon TEC-biljet.
Klik hier voor meer informatie.

AddThis Social Bookmark Button